Складно собі уявити сучасну компанію, яка динамічно розвивається, без функціонування в її складі інформаційної системи (ІС), а для її якісного обслуговування необхідний штат грамотних фахівців.

Визначення інформаційної системи

Інформаційна система - система, що включає сукупність засобів і методів, призначених для зберігання, обробки, пошуку та надання інформації кінцевому користувачу або пристрою.

Але ні для кого не секрет, що більшість компаній (що особливо не IT-орієнтованих), для досягнення благ, що надаються інформаційною системою, вважають за краще мати в штаті одного фахівця, який зможе і ОС на ПК хильнути, в разі чого і сайт на платформі Ruby on Rails адмініструвати, а ще бажано щоб він добре розбирався в адмініструванні Windows Server і FreeBSD, ну і, звичайно ж, він повинен вміти перезаправлять принтер. І неодмінно в його прямі обов’язки входить підключення кінцевого обладнання офісу або підприємства з протягуванням кручений пари, а коли у бухгалтера пошта не працює, то системний адміністратор повинен прийти і усунути несправність. І навіть не будемо зачіпати такі дрібниці як проведення моніторингів та оформлення паперів на покупку програмного забезпечення і заліза.

Бажано щоб ця людина була без освіти, щоб платити не більше 20 тисяч в місяць. Ви скажете, що все це казки? Ні, це реальність. Так працює переважна більшість як комерційних, так і некомерційних організацій.

Склад служб адміністрування системи та їх функціи

Адміністратор системи – це фахівець (або група фахівців), що створюють і експлуатують інформаційну систему (ІС) підприємства.

У набір функцій входять:

  • Установка і супровід мережевих та інформаційних систем;
  • Узгодження з постачальниками апаратно-програмної частини по реалізації системи;
  • Планування, розвиток ІС і впровадження додаткових сервісів;
  • Навчання і консультування технічного персоналу підприємства з питань використання елементів ІС;
  • Збір статистики, моніторингу, діагностики системи;
  • Визначення помилок в роботі прикладних, системних і апаратних засобів, усунення помилок.

На нормальному підприємстві для виконання перерахованих вище функцій повинні бути організовані наступні служби:

  1. Служба управління, в завдання якої входить інсталяція ОС і СУБД, завдання параметрів запуску додатків. Фахівці служби стежать за змінами в роботі ОС, СУБД і додатків; здійснюють моніторинг і збір статистики параметрів ІС за допомогою засобів діагностики помилок. Здійснюють комплекс заходів з протидії різним загрозам несанкціонованого доступу. Службу управління для великих підприємств рекомендовано розділити на: службу управління конфігурацією, службу контролю характеристик, службу управління помилковими ситуаціями, службу безпеки і службу управління продуктивністю ІС.
  2. Служба планування і розвитку визначає технічну та економічну ефективність від впровадження різного виду інформаційних послуг або сервісів компанії, стежать за появою нових технологій і оцінюють доцільність їх використання. Контролюють виконання підрядниками робіт з впровадження цих технологій.
  3. Служба експлуатації і супроводу здійснює архівування та відновлення інформаційної системи. Ведуть базу даних копій, визначають стратегію відновлення ІС в разі її пошкодження. Вони ж займаються супроводом апаратних засобів (наприклад, заміною картриджа принтера), підключенням нових користувачів, виконання профільних робіт (догляд за обладнанням).
  4. Служба загального управління контролює роботу всіх перерахованих служб, стежить за узгодженням їхніх дій, розробляє інструкції для користувачів, впроваджує нормативну і довідкову документацію, необхідну підприємству.

Вимоги до спецалістів служб адміністрування інформаційної системи

Чи варто говорити про те, що професійні компетенції фахівців служб адміністрування повинні бути досить високі? Фахівець, який працює в області системного адміністрування повинен знати:

  • Теорію і практику установки і конфігурації операційних систем під необхідні потреби підприємства;
  • Теорію побудови баз даних і питань їх адміністрування, супроводження та підтримки;
  • Технології побудови комп’ютерних мереж і принципи роботи мережевого устаткування, вміти виявляти проблеми в мережі, проводити її діагностику і усувати несправності;
  • Електротехніку і розбиратися в питаннях побудови структурованих кабельних систем передачі даних;
  • Технології реалізації web-додатків і технології організації доступу до сайтів в мережі Інтернет;
  • Способи та засоби захисту інформації, включаючи адміністрування таких пристроїв як фаєрволи (апаратних або програмних). Вміти грамотно проводити консультацію користувачів з питань захисту інформації підприємства;
  • Принципи проектування інформаційних систем;
  • Архітектуру побудови центрів обробки даних;
  • Прикладне програмування і способи відновлення інформації, включаючи реалізацію підсистем вводу-виводу і файлових підсистем;
  • Мови програмування;
  • Методи управління в інформаційній системі апаратно-програмними комплексами.

Звичайно ж мова не йде про те, що всіма перерахованими вище знаннями повинен володіти одна людина. Цими знаннями повинні володіти всі фахівці відділу адміністрування в сукупності. Необхідні знання досить різноманітні з тієї причини, що інформаційна система включає в себе великі компоненти, які умовно можна розділити на 3 підгрупи:

Технічні – це обчислювальні пристрої та комплекси (починаючи від персональних комп’ютерів користувачів і закінчуючи серверними машинами); мережева апаратура (маршрутизатори, комутатори, бездротові точки доступу та ін.); структурована кабельна система. Загалом, залізо і всі сполучні елементи;

Програмні – це все системні засоби, які дозволяють управляти апаратною частиною і базами даних;

Інформаційні – це вся інформація в цілому, способи її організації та мови представлення / управління.

Роль администратора системи

Адміністратор системи повинен виконувати сукупність дій, спрямованих на збереження і розвиток інформаційної системи. Адміністрування ІС поділяється на наступні завдання:

  • Адміністрування СКС будівель і кампусів;
  • Адміністрування операційних систем і баз даних;
  • Адміністрування будівель;
  • Адміністрування кінцевого обладнання та засобів підключення до оператора (-ам).

Адміністратор повинен вміти пояснювати людям способи вирішення проблем і переконувати їх у правильності своєї позиції, крім того адмініструвати ІС повинна людина, що володіє певним складом розуму, спрямовані на пошук рішення проблем в мережі. Робота адміністратора, як правило, відбувається в умовах обмеженого часу. А контингент, з яким доводиться працювати найчастіше нервовий, тому що “щось не працює”, а працювати (йому – нервового) треба.

Інформаційні технології розвиваються з блискавичною швидкістю, і з тією ж швидкістю застарівають. Тому адміністратору потрібно постійно вивчати випускаються нові продукти і технології, не кажучи вже про те, що працювати неодмінно запитає сертифікати або посвідчення про підвищення кваліфікації. І бажано щоб ці сертифікати були від провідних вендорів, розробників та інтеграторів: Novell CAN, Cisco CCNA, Microsoft MSCA і ін.

На завершення

Системні адміністратори – це воістину люди неординарні, які дуже багато знають, всебічно розвинені і при цьому готові за свою роботу отримувати копійки. Може бути тому що у них пару десятків сайтів крутиться в інтернеті з доходом по 500 баксів на місяць з кожного. А може бути сис-адмін знайшов якийсь спосіб використовувати потужності підприємства в своїх цілях.

Багато, особливо непрофільні фахівці, не акцентують увагу на тому різноманітті робіт, які лежать на плечах адміністраторів. І, не дивлячись на велику різноманітність функцій, які повинна виконувати служба адміністрування, більшість організацій вважають за краще найняти в штат одного фахівця, що в кінцевому підсумку критично позначається на якості послуг, що надаються.